torsdag 24 juni 2010

Trevlig Midsommar

Trevlig Midsommar på er alla

midsommar

Ja hoppas att ni får en trevlig Midsommar men dina tillbehör som just du vill ha

Jag vill gärna se lite dans kring stången, barn som dansar

Men mesta uppleva naturen som den är nu med ljuset som finns hela dygnet

Hundkäx, smörblommor, midsommarblomster och den röda som jag glömt namnet på

Lite mat är ju inte så dumt ,men för mig så är sill inget måste

Det här med naturen tror jag kommer från min uppväxt för då åkte vi alltid ut till fäbodarna på midsommar afton

Mat åt vi säkert men det var inte i fokus

Vi bjöds på något som hette “bofil”  till det hembakat tunnbröd hemkärnat smör och getost och getmese

Bofil gjordes av mjölk och ostlöpe tror jag , så skull man ha kanel och socker på och gräddmjölk till

6 kommentarer:

Paula sa...

Önskar jag någon gång hinner ta mig till en fäbod, en levande sådan, det finns ju många kvar här i Dalarna, men man är nog inte välkommen med hundar i släptåg..
Visst kom din kommentar in i bloggen! Säv och vass-frågan var intressant, fråga inte mig vad det är som växer på min bild men vid strandkanten är det i alla fall
Sill vill jag ha på midsommarbordet, tyvärr är inte maken lika förtjust, det är enligt honom "ingen riktig mat" haha
Men vi tar med oss grillkött till vagnen så blir nog han också nöjd
Glad midsommar på dej!

Berit sa...

Hej Astrid!

Tittar in för att önska dig Härlig Midsommar!

Sill är ett måste för mig, men tur är väl att vi alla är oliga, tråkigt annars:-).

Jag tror att hos er är Midsommarnatten alldeles fantastisk om det är väder för det, hoppas att nån gång få uppleva det.

Midsommarkramar till dig från Berit

Ingrid sa...

Hejsan Astrid!

Varmt tack för dina kommentarer hos mig.

Yngste sonen och hans sambo kommer hit i morgon och vi ska faktiskt starta vårt midsommarfirande med att åka till Warfsholmen och vara med om midsommarfirande med musik och dans kring midsommarstången. Sedan blir det väl sedvanligt sill, grill och jordgubbar.

Jag önskar dig och maken en riktigt härlig helg!
Kram Ingrid

"Lillagul" sa...

TREVLIG MIDSOMMAR !!!
Här blir det nog sill o pärer på dagen och Jordgubbar och sen på kvällen blir det grillat.
Fint väder hoppas vi att det blir imorgon också :)

Inger Maryissa sa...

Önskar dig också en trevlig Midsommar.

Här blir det nog inget firande utan ganska lugnt, men det är ok.
Ja, naturen är så fin just nu,
och speciellt norrut med ljuset som finns hela dygnet.
Kommer ihåg min barndoms somrar i Norrland.
och alla underbara sommarblommor på ängarna osv.
Vilken så ljuvlig bild du har gjort
Kramar

Anonym sa...

Mina föräldrar brukade äta nåt dom kallade för midsommarsoppa, den har ett annat namn också fast den kan jag inte på svenska. Den är gjord på mjölk från en ko som kalvat, och man använder löpe till det. Det blir som små klimpar i soppan. Jag smakade den aldrig, men pappa var tokig i den. Kanske om Paula läser detta kan beskriva den bättre.

Kramizzar
Marketta