tisdag 18 maj 2010

Stockholmstripp

Förra veckan 12/5 åkte vi ner till Stockholm för att hälsa på vår son och familj

Det var kallt och snön låg på halva gården , vi startade tidigt eftersom vi skulle ha släp med oss

Vi stannade till hos dottern och fick lite förmiddagsfika som gjorde oss pigga

Docksta stannade vi och åt och tog med oss Tindra till uteplatsen eftersom vi var ensamma där ute på grund att det inte var så varmt

Strax före Sundsvall så fotade jag lite blommor , vitsippor

vits

Här kör vi förbi Kina bygganden , det ser ut att serveras mat här i alla fall. Det har ju stått stilla under lång tid med byggnationen

kina

Vi passerar Dalälven och nu börjar det väl se lite grönt ut i naturen

Vi kom fram halv åtta på kvällen och här i Stockholm så skiftar björkarna i grönt

Men enligt vår son så är det första dagen det är så varmt

Vi blev bjudna på god mat och vi hann träffa vårt  barnbarn  innan hon skulle sova ,hon satt och sjöng i badet

Dagen efter så tog vi med Isola och vår hund och gick till Bögs gård som ligger i Järvafältet

Vi såg sniglar och fina blommor och  lantgårdens alla djur

isolaatubbe snigel stockholmmajl

blas tjala ginst

Här hände något kul. En familj kom förbi med sina barn och jag hörde hur dom diskuterade om den var vild eller tam

Alltså vår Tindra var en varg i deras ögon

vargen

Men till sist hör jag den äldsta med stora ögon säga att den är vild.

När då vårt barnbarn kommer tultande mot Tindra så ser jag bävan i deras ögon och ögonen blir allt större

Jag önskar att jag kunnat filma sekvensen

Vi hade en trevlig helg som snabbt tog slut och sedan återstod resan hem

Vi funderade mycket hur det skulle se ut i naturen hur långt sommaren skull ha kommit med tanke på att vi hade snö när vi åkte

Här startar vi i Häggvik norr om Stockholm, lägg märke till den lönnen som blommar  (det ljust gröna är blommor)

start 

Här har vi Uppsala

uppsala

Gävle

gavle

Docksta hit kom vi väldig hungriga

docksta

I Umeå så stannade vi för att få kaffe hos dottern när vi klev ur bilen kändes det som att gå in i en vägg av värme

Det var 25 grader varmt. Men jag glömde tyvärr fota, men lika grönt här också

Så kommer vi äntligen till vår gata och nu är spänningen stor , ska snön ha hunnit tina bort ???

Det har den det finns inte en flisa snö kvar och även här är björkarna gröna 

Så sent som vid åtta på kvällen så var det fortfarande 18 grader varmt

hemma 001

13 kommentarer:

Paula sa...

Kontrasterna har varit enorma nu. Vi ligger en vecka senare i grönska än Ludvika dit det är 13 kilometer! Härliga tider stundar, men tyvärr också fästingtider, hittade den första som kröp på BLinka igår.
Ni hade en trevlig tripp förstår jag, tänk att behöva åka till Stockholm för att se gårdsdjur, hihi
Kramen

Ingrid sa...

Så roligt att se hur det skiftar i naturen efterhand som ni åker.

Det är roligt att få åka iväg till Stockholm några dagar då och då. Och för er som får träffa lilla Isola måste det ju var extra roligt.

Kan de verkligen ha trott att Tindra är en varg? Inte ser hon så varglik ut!!

Ha det gott!
Kram Ingrid

gun sa...

Hej Astrid,
Sommarn har kommit långt här nere i söder:).
Vilken härlig resa du och din man har gjort. Hur många mil har ni till Stockholm? Ska ev dit när det vankas kungligt bröllop.
Ja du att Stockholmarna tror att din hund var en varg är jag inte dugg förvånad över.
Kram Gun

Kicki sa...

Vilken överraskning att komma hem till full sommar efter stockholmsvistelsen. Nog är det en konstig väderlek just nu. När ni uppe i norr har så varmt att det blivit hemska översvämningar som följd av det, medan de sitter och fryser nere i Skåne.
Tindra varg, oj,oj.Var de ickesvenskar? Många av dem är ju så himla hundrädda.
Det var ett tag sen jag hälsade på på din blogg, så nu ska jag läsa ikapp.
Kram.
PS
Synd att det är så himla långt till Piteå, annars hade du fått bjuda på fika i sommar. Vi ska nämligen ta bilen och utforska landskapen norrut, men jag skulle tro att det blir max till Skellefteå,där vi har flera av våra tidigare hästar.
DS

Berit sa...

Hej Astrid!

Så roligt att få följa er resa till Stockholm och tillbaka och så lilla Isola som är så söt!

Att Tindra kunde vara en varg, ja det är ju bara så otroligt.

Ha det så gott!
Kramar
Berit

Anonym sa...

Visst är det fint nu, var till kennelklubben ikväll, och det var ingen som ville åka hem därifrån.

Kramizzar
Marketta

Marketta sa...

Visst är det en härlig tid vi har nu. Var till kennelklubben idag, och ingen ville åka hem därifrån.

Kramizzar
Marketta

Marketta sa...

Ojdå, det blev dubbelt, trodde inte att den förra gick iväg.

Farfar-Hebbe sa...

Hej Astrid,,Många timmar i bil blir det,,jag bor ca 1 mil från Dragon Gate,där serveras god asiatisk buffé..
Min bror var upp till V Ormsjö förra veckan,,men det gick inte att åka upp till fäbostugan..
Haé Kram.

Sylvia sa...

Tänk vad fort det kan ändra sig i naturen. Ena dagen snö och nästa är det rena sommaren. Just nu har vi sommar här och det är väl lika fint uppe hos er har jag sett på väderkartan. Tänk att de trodde att Tindra var en varg. Ja nog finns det gott om dem men det var väl att ta i ändå.
Önskar dig en riktig fin och varm Pingsthelg!
Kram Sylvia

Bettan sa...

Tack för besöket hos mig =). Lovar att ta det lugnt... Men allt vilar tyvärr på mina axlar som vanligt. Å ett litet hus & en 30 pers är inte att leka med =)... Men det ska gå.

Som vanligt bjuder du på underbara bilder & skriver såååå fint. Känns som man själv varit på platserna =)

Kram Bettan

Farfar-Hebbe sa...

Tackar,,jag önskar dig detsamma,,men dom gjorde ju pingsten till en ickehelg när annandagen försvann.Haé Kram.

Farfar-Hebbe sa...

Hej Astrid,,kände inte till den Pelar-Gonen,men jag ska läsa på (ler)..Haé Kram.