måndag 13 september 2010

Höstvecka i Västra Ormsjö

Jag har haft en helt underbar vecka i Dorotea

Vackert väder med sol och varma grader.Vaknade några dagar när det var frost och minusgrader men sedan kom solen fram och det var shortsväder

Inget bra väder för älgjakt med andra ord , så dom var tvungen att ta en lång paus under dagen . En siesta helt enkelt. Det blir djurplågeri annars , ja även för hundföraren

Vi kom en onsdag och maken sågade ner en del träd och hans bror hjälpte till att klyva den , gräsmattan blev klippt osv

Tindra håller ett vakande öga

klyva tindra

Så fick jag också besök av en av mina blogg vänner. Ja världen är liten av slump så kom vi in på varandras bloggar och det visade sig att vi är från samma by 

Inte bara det utan det var en granne som jag aldrig vetat om . Han kallar sig Farfar Hebbe i bloggvärlden

Här nere i skogen bodde dom och när jag var liten så kunde man se huset från vårat köksfönster och det fanns en  stig (genväg) som vi brukade gå för att hälsa på

hebbe 

Min första hund som hette Stella fick jag av hans farbror  ,jag var fyra år och höll på med väggklockan då knackade det på dörren . In genom dörren kom hans farbror med världens sötaste valp och lade i min famn . Så det var därför vår förra hund också hette Stella

Dom tog nämligen bort henne och ljög för mig att hon sprungit bort och jag väntade under lång tid att hon skulle komma tillbaka

Här finns också stenmuren som pappa lagt upp för att göra ett potatisland .Nu håller det på att växa igen av skog som tar över

stenmur

Här kommer några foton från mitt barndomshem

 

Vädret var vackert men en dag hade vi dimma

dimma

Mer kommer i morgon för det blir så mycket foton känner jag

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken härlig vecka du verkar ha haft och så kul det måste varit att få träffa Farfar Hebbe! Så roligt att se bilderna från ditt barndomshem.

Ha en fin tisdag!
Kram Ingrid

Sylvia sa...

Hejsan Astrid!
Välkommen hem från en härlig höstvecka. Ibland är världen bra liten när en bloggvän också är en barndomsvän. Måste ha vara dubbel glädje att träffa Farfar Hebbe!
jättekul att se albumet från ditt barndomshem. Ser så mysigt ut.
Kram Sylvia

Farfar-Hebbe sa...

Hej Astrid,,nu har jag kommit hem från ännu en vecka i Ormsjö,följde med min bror och hjälpte honom lite..men nu har jag bommat igen för vintern..Kul att träffas,och även roligt att läsa din berättelse om din hund Stella.
Haé Kram.