torsdag 16 september 2010

Äppelmos

När jag var hemma i Västerbotten så kom min bror som bor i Östergötland på besök .

Han hade äpplen med sig som min syster och jag delade på

Så idag har jag gjort äppelmos och det är jag inte bortskämd med så nu blir det havregrynsgröt på morgonen 

Jag älskar gröt om jag har äppelmos

Så har jag kokt lite köttsoppa som gubben älskar men inte jag , vet inte varför men det är inget jag längtar efter

Det är gott men inte mer

Tindra har haft ledigt från älgjakten ett par dagar, vi kurerar henne mot noskvalster

Hon har nyst och snörvlat

Ingen älg skjuten än här i Norrbotten , det blev en kalv i Västerbotten

När vi var i Västerbotten så stötte maken på en collie sent en kväll när ha skulle rasta Tindra

Han kom in och funderade och jag sade att ta in collien innanför staketet för bilarna passera väldigt fort längs bya vägen

Så ringde jag min syster och funderade om hon visste vem som ägde en collie

Men det var ingen som gjorde det

Så hennes son ringde vidare till nästa by och där fick vi en träff

Paret som kom visade sig vara gamla bekanta som också var hemma på höst semester för att städa undan i stugan

Hunden Ludde 11 år hade varit borta i fem timmar  och var jätteskitig

Han brukar aldrig lämna gården så han hade blivit skrämd av någonting

När dom kollade runt huset så fick dom se  färskt björnbajs och där björnen legat inte långt från huset

Så det lutar väl åt att den var den som skrämt iväg Ludde

För Ludde var lite skärrad och vågade nog inte gå tillbaka

Ludde 

Jag satt en ny ros i vår som nu har börjat blomma , tack för dessa varma höstar

summerwind

5 kommentarer:

Inger Maryissa sa...

Hemmagjord äppelmos är jätte-gott.
Kommer ihåg när mamma gjorde det när jag var barn.
Vi barn gillade inte havregrynsgröten vi fick på morgnarna,
men fick vi äppelmos på så slank den ner lättare ;-)

Skönt att ni hittade ägaren till Collien och kan tänka mig att de var oroliga när den var borta,
och att dessutom få veta att det finns björn i närheten.
Kram

Marketta sa...

Stackars Ludde, vad söt han är, fast jag är väl jävig förstås :-).

Snygg ros, har ni det så varmt där uppe, här är det bara regn och rusk.

Kramizzar
Marketta

Ingrid sa...

Nu ska vi se om jag lyckas bättre den här gången. Jag var här igårkväll och hade skrivit en ganska lång kommentar som försvann ut i rymden någonstans.

Åke äter också äppelmos på gröten varje dag och förra hösten kokade jag massor av mos, men i år är äpplen så dåliga, så det lär inte bli någon mos.

Hoppas att ni får skjuta någon älg för Tindra i höst och att hon blir av med sitt noskvalster.

Kram Ingrid

Kicki sa...

Äppelmos äter vi ganska sällan, men jag gör lite nytt varje år ändå. Alltid är det nåt barnbarn som vill ha en burk. Till gröten blir det lingonsylt.
Tråkigt med noskvalster på Tindra, men de brukar ju iaf bli bra med behandling. Jag hade det på Skorpan om det var förra hösten, fick behandla Jolly samtidigt trots att hon inte hade några symtom. Det blev en dyrbar historia då sprutorna var skitdyra.

Ni verkar ha en skön höst med mildväder. Det är ju varmare hos dig än här.
Kram!

Farfar-Hebbe sa...

Hej Astrid,,Jag och min bror var uppe i Ormsjö förra veckan,monterade upp luftsolfångaren,på hans hus..
Ja Gismo var en fin kamrat,han bodde granne med min son utanför Uppsala,han kom alltid fram och hälsade när man kom dit,kändes lite sorgset när jag åkte hem från sonen i går kväll..Haé Kram.