fredag 12 mars 2010

Recept Tunna revbenspjäll

Jag har fått en del recept som jag kommer att lägga in här i bloggen, det går så mycket snabbare än på hemsidan

 

Tunna revbensspjäll

Tillagningstid ca 2 timmar

Ingred ca 4 pers

2 st revbenssidor tunna revbensspjäll

Grillkrydda

Spiskummin

Svartpeppar

Salt

Glasering:

2 msk Oystersås

1 msk Sojasås

1 msk Honung

2 klyftor pressad Vitlök

2 msk olivolja

1 msk Sambal Oelek

saften av 1 Lime

Gör en kryddblandning av grillkrydda,spiskummin,svartpeppar och salt.

Smörj in revbenssidorna på båda sidor med kryddblandningen.

Klappa och gnid in ordentligt.

Låt dem sen "stå och dra" i rumstemperatur ca 1 timme.

Häll lite vatten i botten på en långpanna , ( för att de inte ska bränna fast).

Lägg i revbenen och ringla över lite olja.

In i ugnen , 200*.

Blanda ingredienserna till glaseringen.

Efter 30 min pensla på glaseringen, och in i ugnen 30 min till.

Glasera den andra sidan med och in i ugnen 30 min till.

Servera till sallad och potatisgratäng el potatissallad t.ex..

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så smarrigt det låter Astrid!

Det måste jag prova, maken älskar revbensspjäll.

Kram Ingrid

Corina sa...

Lät gott det där ! Får nog testa någon gång. Kram !

Paula sa...

Låter jättegott Astrid, men jag är lite frågande till om de verkligen ska stekas så länge? Tunna revben brukar vi inte steka mer än 30-50 minuter! Tjocka revben däremot kräver ju jättelång tid om man inte först kokar dem.
Kramen