fredag 13 november 2009

Fredag den 13

Ja den har passerat hittills väldigt lugnt
Jag har hämtat lite psoriasis salva på apoteket och skicka iväg en present till vår sonhustru som snart fyller år
Väl hemma så har jag fortsatt städa i garderoben med sparade leksaker och barnböcker.
Så kul att läsa det ungarna skrivit när dom var små
Så hittade jag en tröja som jag virkade till dottern när jag var gravid
Jag undrar om jag fick på den, virkad med en massa hål där små fingrar lätt fastnar
Liten var den också
Jag hittade en massa stenar som dottern samlat på.Alla modellplan som pojken byggt.
Undrar om barn bygger modellplan nu?
Så hittade jag min favorit bok som jag skrivit mitt namn i 1957
Den heter Lill djurens hittebarn

Jag minns hur vackra bilderna var som liten ,nu ser det ut som en vanlig bok
men så jag var rädd om den och trots att den sedan blivit läst av många barn så håller den ihop rätt så bra
Men jag ska laga den innan det är dags för Isola att läsa den
Idag så har det varit rätt så kyligt och det är bra då får vi behålla snön längre
Ingen halka blir det heller.
Maken och Tindra har åkt iväg på jakt
Jag små nyser idag få se om det är någon förkylning på gång.
nä nu ska jag fixa mig lite mat, jag har tagit fram kycklinglår få se vad jag hittar på för spännande

9 kommentarer:

Inger Maryissa sa...

Jätte-mysig bok som du har sparat sedan du var barn.
Tycker jag känner igen den..
Är ju själv född 1950.

Och har också några böcker hemma från den tiden,
och jag tycker de är så mysiga och med alla gulliga illustrationer.

Härligt att ni har fått snö som stannar kvar, och hoppas det fortsätter att göra det.
Hoppas det blir vinter även här denna gång.
Kram

PS, har jag sagt förut att du har så mysig bild här överst i din blogg
Toppen-fint

Ingrid sa...

Städningen kan ta en rundlig tid när man börjar botanisera i alla minnessakerna.

Hoppas det gått bra på jakten idag för maken och Tindra. Att du vågade släppa iväg dem den 13:de!

Krya på dig från smånysandet!
Kram Ingrid

Paula sa...

Hej, den boken har jag inte sett förut. Tyvärr såldes alla mina böcker när jag växt upp, mamma fick väl en välbehövlig slant för dem. Inte trodde jag då att ungarna fortfarande idag skulle läsa samma Kitty-böcker bl.a! Berättelsen om Heidi var nog min favorit.
Jo vi har nackdropparna mot skabben. På onsdag ger vi sista dosen, sen hoppas jag att det är borta för evigt!
Vi har en tjocka idag som heter duga, som ärtsoppa är det ute, fuktigt och regnigt. Kyla och snö vill vi ha nu!
Kramen

Marketta sa...

Visst är det kul med dessa gamla böcker. Själv har jag en gammal bok från -68 med sagor av HC Andersen, fast på finska.

Vi hade snö imorse, fast nu finns det inget kvar av den.

Kramizzar
Marketta

Corina sa...

Härliga minnen att ha kvar :) Kommer allra mest ihåg när min morfar berättade sagan om De Tre Bockarna Bruse :) Det var min favortsaga och morfar var bara bäst på att berätta den och det helt utan bok dessutom :)Det minnet har jag bevarat djupt i mitt hjärta då morfar inte finns bland oss längre sedan många år nu. Kram !

Inger Maryissa sa...

Hej, det är jag igen
tack för dina omtankar om att skaffa en vovve och länken till vad jag kunde ha i kudden mot min sömnlöshet.
Ska kolla länken du gav mig.
Stor kram

Sylvie sa...

Har märkt att vid städning av lådor med prylar från förr blir man verkligen sittande och minns och drömmer sig tillbaka. Boken du läste som liten måste vara ett kärt minne att ta fram till barnbarnet snart. Jag har några Kullagullaböcker från det jag var liten kvar som är riktigt naggade i kanterna efter barn och barnbarns bläddrande.
Här har vi grått och trist väder, önskar det kommer snö snart så det blir ljusare.
Kram Sylvia

Kicki sa...

Det där känner jag igen, man blir sittande i timmar och dagar med sina nostalgiska minnen. Jag började skriva dagbok när jag var 13 år, har sedan dess skrivit kontinuerligt, numera mest utflyttat till bloggform, men jag skriver också i pappersformat även om det blir mer sporadiskt. Att backa tillbaka och läsa det man skrev för 10-15 år sen eller ännu längre tillbaka, det händer att jag gör det ibland. Speciellt om det ska städas eller bara letas efter nåt i skåp och lådor.
Idag har vi haft 7gradera varmt, det kan man kalla omslag efter gårdagens ymniga snöfall.
Kram

Bettan/Lövstugan sa...

Visst är det härligt att sitta och titta i gammalt. Min mamma hade inte sparat något efter mig eller min bror så därför har jag sparat så gott som nästan allt efter pojkarna. Gubbens mamma, min svärmor, hon hade sparat jättemycket efter honom. Åh, det är så kul. Hon hade sparat jättegamla pussel också.

Här har det regnat dygnet runt hela helgen. Jisses vad det är mörkt och trist.

Jag önskar dig en skön måndag morgon och dag!
Kram