måndag 23 november 2009

Falsk krupp och värpnöd

Det var falsk krupp som lilla Isola hade , I natt så fick dom åka in till sjukhuset, efter samtal med sjukhus rådgivningen
Jag har nog varit säker på att det varit  svininfluensan
Lill gumman vill jag ju inte ska vara sjuk.
Så har jag haft problem med min zebrafink hona som på nytt blivit dålig ,men nu förstår jag att det är värpnöd , kramp i äggledaren
Hon blir så dålig att jag tog henne i min hand och badade henne varmt  några gånger och höll henne i min hand för att hon skulle få värme
Värme är det enda som hjälper tydligen
Så såg jag att huvudet slutade röra sig och även magen
Då ringde precis dottern så jag satte tillbaka fågeln i buren och ut kom ett ägg så nu är hon trött men har kvicknat till
Så nu ska jag ta bort boet och störa dom så att hon inte ska hålla på att lägga ägg hela tiden
Jag har läst på olika hemsidor och forum hur man ska göra
Jag vill ju inte att hon ska ha jobbigt
Hon får ju mineraler , snäckskal frukt och frön så jag vet inte annars vad jag ska göra
I morse åkte maken iväg och ringde efter ett tag för det hade hänt en olycka och han fick inte köra vidare
Det var två ungdomar som omkom , syskon

2 kommentarer:

Kicki sa...

Stackars fågel tänkte jag så klart, men du får ursäkta att fågelns plågor blekande när jag läste vidare om ungdomarna som kört ihjäl sig i halkan. Så hemskt, och vilken sorg för föräldrar att mista två barn samtidigt.
Här är annars lika grått och blött som vanligt, men ni har uppenbarligen snö.
Kram

Bettan/Lövstugan sa...

Så synd om lilla prinsessan. Vår yngste son var ett kruppbarn men genom att jag hade arbetat med kruppbarn när jag jobbade på Danderyds Sjukhus visste jag vad det innebar.

Bra att fågeln piggnade till i alla fall.

Usch, vad det är hemskt med dessa trafikolyckor och det händer alltid en massa när halkan börjar.

Jag förstår inte varför jag får era blogguppdateringar en eller två dagar efter era inlägg. Lite irriterande faktiskt.

I dag har det varit uppehåll med trist och dystert väder. Till helgen får vi tända stakarna. Kul! Jag fuskar nog och tänder dem på lördagen.

Ha en skön natt!
Kram