onsdag 14 oktober 2009

Middag med kräsen gäst

I morse vaknade jag av att jag bjudit hem en okänd på mat.
Han var sur och ville ha salladen på morgonen som jag gjort till en maträtt som vi skulle äta till middag.
Han tyckte salladen var äcklig och jag visst ju hur gott det var tillsammans med köttet jag gjort
Min familj försökte trösta mig så gott det gick.
Jag ska nog inte se tv, tror programmet heter halv åtta.
Här har nu tydligen svininfluensan slagit till.
Mycket tomt i klassrummen enligt landsortstidningen
Solen skiner och än så länge ingen snö
Tindra har haft lekkompisar här på gården.
Vi stötte på en matte och två foxterrier, oj så dom busade.
Dom började busa i koppel och jag kom på att vi har ju inhägnat runt vår gård nu så där går det ju att släppa, så jag bjöd hem dom till gården för bus.
Vilken lyx det är.
I dag ska jag koka ärtsoppa en dag för tidigt
Men jag såg att fläsket hade väldigt kort datum
Nu finns det möjlighet att slippa usb minnet om man klarar sig på 2 Gb så är det gratis
Det heter dropbox
Tänk så mycket foton som ligger och tar plats i datorn.
jag brukar framkalla med jämnt mellanrum för att ha i album
Jag vill ha i album och titta,lite som att jag fördrar en tidning istället för att läsa den på datorn
Ja ja nu sk jag äta lite lunch känner jag, dock ingen sallad tror jag

11 kommentarer:

Kerstin sa...

Grattis till examen! Vad ska du ge dig på nu?
Jag minns att Stella hade problem, du gav henne visst gluckosamin i många år? Hittade du något billigare alternativ? Jag har ju 2 nu som ska ha detta, 1 förp 300 kr i månaden.
Trevlig gäst du hade, ouppfostrad? Jag läser nu en bok från förr, bland annat står där om en gårdsvaruhandlare som var tvungen äta mögligt bröd, härsket smör mm för att kunna lura på statarna varor. Dessutom var dessa gubbar efterlängtade, de bar med sig nyheter från by till by. Den tidens tidningar

Ingrid sa...

Så klokt av dig Astrid, att skriva ut lite kort och sätta i album. Det gör jag också, för man vet aldrig hur länge man kan hantera en dator. Och jag tycker lite som du, att det är trevligt att sitta och bläddra i ett album.

Ha en fin fortsättning på onsdagen!
Kram Ingrid

Agneta sa...

Hej, Astrid!
Jag blev lite full i skratt när du skriver att du ska koka ärtsoppa en dag för tidigt. Det måste väl gå bra att äta ärtsoppa vilken daag som helst i veckan? Jag vet faktiskt inte varifrån detta kommer med både ärtor, fläsk och pannkakor, inte att förglömma. Varför just på en torsdag?
Jag tycker att vi kan äta vad vi vill och när vi vill!
Gör som du, kollar datum på förpackningen och så får det bli därefter.
Ha det bara och grattis till grafiken!
/Agneta

Corina sa...

Jag framkallar även jag de bilder jag tycker bäst om. Tycker som du, jag vill ha ett album att bläddra i och tidningen vill jag inte läsa på datorn :) Kramis !

Kerstin sa...

Bra! Då ska jag åka till Odal när jag är i Västerås nästa gång.

Paula sa...

Hej! Dottern har entusiastiskt gjort en fotobok som hon beställt. Hon jobbade med att ta fram bilder till den flera dagar...jag är alldeles för lat för det. Men visst är det så att bilderna tar upp en massa utrymme, jag får titt som tätt upp en text att utrymmet på min hårddisk håller på att ta slut...
Då rensar jag lite o så går det ett tag igen. Har skaffat en extern hårddisk men vet inte hur man flyttar över, behöver nog hjälp första gången så jag kan skriva upp steg för steg hur jag ska bete mig.
Här har vi inte heller fått snö än, det får gärna vänta till tisdag då vinterdäcken blir påsatta!
Kram

Inger Maryissa sa...

Kan tänka mig att det var inte roligt med denna kräsna gästen, och vilken tur att det var en dröm.

Ja, jag har läst om att Svininfluensan slagit till på allvar i norr.
Tydligen är det kylan som påskyndat dess framfart.
Får se när den börjar på allvar här.

Jag ska nog skaffa USB-minnen också att spara saker på.

Ha en bra fortsatt dag.
Kram

Berit sa...

Hej Astrid!

Läste att du tagit examen i PSPgirl, jag går där också och gillar verkligen lektionerna, men är bara på lektion 60 ännu:-).

Härligt med vovvar som får leka av sig på inhägnat område. Hugo älskar att leka med andra, men kan bli lite för exalterad ibland och då får man lugna ner honom.

Konstigt att svininfluensan slog till uppe i norr, trodde nog mer att det skulle bli söderöver. Hoppas att vi snart blir vaccinerade alla och att det inte blir så mycket av "flunsan".

Verkligen en kräsen gäst du hade:-)).

Ha en go helg!
Kramar
Berit

Anonym sa...

Oj vilka gäster du haft:(
Kan inte ha varit så trevligt!
Konstiga drömmar man får ibland.
Här har det varit underbart fint höstväder med SOL, Så jag och min särbo var ut och gick i ca 2½ timme ungfär. Det var riktigt skönt att få röra på sig.
Vi båda är ju rikiga "datamänniskor" som sitter här dag ut och dag in nästan, och surfar runt, så det är skönt att komma ut ibland oxå i SOLEN.

Ha en fortsatt trevlig helg

Kram/Gunilla
http://gunillaskatter.blogg.se/

Kicki sa...

Hej Astrid!
Nu var det ett tag sen jag var på besök på din blogg.
Tänk att du minns dina drömmar. Det gör jag ibland när jag vaknar på natten ur en dröm, men den är borta på morgonen.
Vad är tator? Jag blir så impad av att du är så duktig med datorn.
Foton har jag just fört över 1.300 st till ett USB minne, har lika många kvar i kameran. Jag bestämmer mig med jämna mellanrum att göra papperskopior av dem jag vill ha kvar för att sätta i album, men tyvärr har jag svårt att komma till skott, så för det mesta blir de liggande kvar i kamera och på datorn. Undrar just hur många tusen bilder som ligger i alla olika fotomappar. Jag får nog göra ett krafttag igen.
Vilken rikedom att få fylla frysen med älgkött.
Kul att läsa det du skriver om hur det var förr.
Mamma bakade också bullar och de låg precis som du säger i en burk i skafferiet. När de var nybakade fick man alltid nån extra och det var mjölk till som gällde, tycker fortfarande att det är hur gott som helst med kall mjölk och nybakade bullar.
I källaren fanns konservburkarna, men jag tror att en frys kom till redan medan jag bodde hemma.
Jag förstår att du är glad att ha Tindra hemma igen, det blev ju en lång tid att vara ensam utan hund.
Jag såg att du är med på Paulas lotteri om svamp.
Skicka din adress till mig så ska jag skicka lite trattisar om du inte vinner. Jag kan skicka även om du vinner hos Paula för den delen.
Kram, ha det gott!
Kicki

Sylvia sa...

Grattis till examen Astrid!
Just nu har jag ingen kurs på gång på nätet men ibland saknar jag AM kursen.
Tänk vad drömmar kan vara lustiga och att du kommer igåg dem så väl. Jag kan nästan aldrig minnas vad jag drömt.Klokt av dig att spara dina kort. Måste nog snart ta tag i den biten. För man vet ju aldrig hur det blir framöver att hantera datan när ögon och händer funkar dåligt.
Tänk att ärter och fläsk hör torsdagen till. Det sitter i sedan barndommen.
Önskar dig en trevlig helg!
Kram sylvia