tisdag 13 oktober 2009

Examen

Japp nu har jag gjort klar examen i Psp girl och skrivit tre tutar
Det var ganska kul faktiskt.Så jag kanske gör flera
Någon ville för länge sedan att jag skulle göra riktiga nybörjare tutar men det finns ju kurser för det och jag är själv med som handledare i målarskolan
Vet ni det var så kallt om händerna i morse att jag blev nästan på dåligt humör för det gjorde så ont i händerna, trots fingerhandskar.
Jag hoppas att vi snart får snö för du brukar kylan dämpas något.
Det är så skönt att Tindra är hemma från jakten för jag känner att jag saknat promenaderna.
Nu ligger hon är sover bredvid mig.
Maken har ju fått pension men jobbar halvtid en period , det är nog bra.
Han skulle byta till vinterdäck på dotterns bil när han ändå åkte ner till Umeå
Det är verkligen dags nu.
Hörde av sonen att snön visat sig nere i Stockholm. Får vi nederbörd så blir det som snö.
Men det blev en fin höst som Bondepraktikan lovade oss för vi har verkligen haft soligt och fint i stort sett hela september och nu även oktober
Däremot så är det en massa träd som aldrig hunnit invintra.
Lönnen som brukar vara så vacker har nu skrumpna gröna blad ,inte hann den ta tillbaka näringen från bladen.
Jag säger tack och lov för Skype, där pratar jag lite då och då med vårt barnbarn eller rättare sagt sjunger
Kan ni gissa vad vi sjunger här













Jo, ej öron ej öron hava de, små grodorna alltså
Jag tänker på när mina syskon åkte iväg på 50-talet då hade vi inte telefon så kontakten det var via snigelpost .
Ja inte var det ofta det kom brev inte
Jag är ett sladdbarn riktigt så när jag flyttade då hade mamma telefon
Jag minns när man pratade om att man skulle kunna se den man pratade med hur overkligt det lät , nu kan man det visserligen via datorn men mobilen lär ju snart fungera så
Jag minns också hur en farbror i byn skrattade åt hur tokiga folk var som trodde att man skulle kunna flyga runt månen, några år efter hans död så började man med sputnik osv.
Men den här farbrorn han var så säker på att månen satt fast i något inte fanns det någon rymd bakom.
Satelliten med Laika såg jag faktiskt ,jag tyckte så synd om hunden
Det var när jag som mest ville ha en egen hund eller ännu hellre en häst
Kunde aldrig förstå mammas resonemang om att vi inte skulle ha foder så det räckte till , att vi då skulle vara tvungen att köpa det

6 kommentarer:

Eva Lindström sa...

Hej Astrid!
Evlin här, jag har nog legat i dvala tror jag. Men nu har jag gjort höstfint (tycker jag iaf) på min blogg,och lagt in korten på vår spartanska uteplats, uppe vid husvagnen.
Gå gärna in och titta. Har Skype, men har inte riktigt fattat hur det funkar. Förklara gärna.
Varma kramizar från Eva / Evlin

Corina sa...

Ja du....bildtelefon vet jag inte om jag skulle gilla faktiskt.Jag gillar inte telefon alls om jag ska vara ärlig :) Kram !

Airi sa...

Var och kollade dina examenstutar och dom är så snygga så*S*

Marketta sa...

Ja, tänk vad utvecklingen går framåt, vad har vi för mer underverk och vänta på i framtiden.

Den där hunden i min snöbild, det var nog min vattenstämpel :-D.

Ingrid sa...

Hejsan Astrid!
Visst är det fasligt vad utvecklingen gått framåt på alla sätt och vis. Häromdagen var det en kvinna här på Gotland som fyllde 105 år.

Tänk vad som har hänt sedan 1904! Jag kan inte låta bli att fundera över hur det ser ut här i världen år 2113. Kanske föds det något litet barn här idag, som får uppleva det årtalet, det är nog ganska troligt, för vi blir ju äldre och äldre.

Nej nu börjar det bli läggdags också för en nattkråka som mig!
Kram Ingrid

Ailas sa...

Telefon är kul, har även skypat någon gång. Billigt vid utlandssamtal. Fungerar bra även över MSN, med kamera och allt. Men, nackdelen är att man måste kamma sig... och det brukar jag glömma bort när jag är hemma!

Titta gärna in hos mig, är en ny bloggare.