söndag 11 oktober 2009

Jag börjar nog bli gammal

Jag börjar nog bli gammal och frusen tror jag . Det är fyra minusgrader ute men jag fryser inomhus som att det skulle var det inne,
Jag har fått en jättefin halloweenhälsning också . Tack Camilla















I morse så paketerade vi älgköttet klart. Helt plötsligt så känns man rik.
Frysboxen är fylld med bär, kött och fisk.
Det måste nog bo en liten ekorre i oss människor
Jag minns mammas välfyllda frysbox där det inte gick in den minsta lilla sak
Nu är jag själv likadan.
Men hur gjorde man innan frysboxar fanns.
Vintertid gick det ju bra men på sommaren.
Jag minns att när jag växte upp så hade vi mjölken i brunnen på sommaren och i källaren på vintern
Vi hade inget kylskåp
Bullarna var i en burk i skafferiet,jag har inget minne av dom blev torra eller dåliga.
Jag brukade få steka dom och göra en chokladröra med kakao grädde och socker det var mums.
Förmodligen började dom bli torra då
Nu har jag pratat en stund med  vårt barnbarn på Skype.Vilken tur att det finns

3 kommentarer:

Ingrid sa...

När jag var barn fanns det en andelsfrys i Klintehamn och där hyrde mamma ett litet skåp (och så gjorde svärmor också när vi var precis nygifta Åke och jag).

Men jag har inga minnen av hur mamma gjorde innan dess. Allt kött som inte saltades konserverades förstås, i källaren stod det långa rader av konservburkar med konserverade köttbullar och korvar sida vid sida med grönsaks- och fruktkonserverna. Och så fanns det tinor med saltat kött.

Kylskåp hade hon nog alltid tillgång till tror jag, jag kan i alla fall inte komma ihåg annat.

Hoppas att du får en fin dag trots kylan! Kram Ingrid

Corina sa...

Jag har blivit mera frusen också tycker jag, allt som oftast åker det på en extra kofta även här inne. Kramis !

Bettan/Lövstugan sa...

Vi hade inget kylskåp när jag var barn. Det var kallskafferi och en jättekall jordkällare. i källaren fanns allt som konserverats och i lerkrukor fanns det som var nersaltat. Vetebröd som blivit lite torrt stekte mamma i stekpanna och sedan doppade det i en blandninga av socker och cacao. Mums!
Den här första kylan så att säga den går igenom väggar och skinn och ben. Gubben får elda mer nu än på vintern.

Ha det så finfint!
Kramizzar