söndag 20 september 2009

Frost


Vi har haft första frostnatten. Men det var inte så kallt för mina tagetes klarade sig.
Men visst är frost vackert 
Höstfärgerna har också börjat komma allt mer nu.

Den förkylning som började försvann lika fort så jag har inte känt något mer faktiskt
Det är ju skönt
Tindra har börjat sköta sig i skogen och gör nu sök och kommer tillbaka till husse.
Älg har hon hittat och även drivit fram till passare men tyvärr så var det risigt så det gick inte att skjuta.
Jag pratade med någon om vår generation, så bra vi haft.
Vi kunde gå hem sena kvällar utan att bli påhoppad av någon sjuk person 
När det var slagsmål så var det slut när någon låg på rygg 
Pengar hade ju ett annat värde,jag minns att i början av -70 så köpte jag både tvättmaskin och färgtv i stort sett samma kvartal, som jag betalade vår lägenhet.Jag jobbade på konsum. Maken började plugga på nytt som vuxen
När barnen kom så var jag hemma och vi levde på en lön, inget överflöd men ändå
Mijön hade man väl börjat prata om 
Men inte kom det alla dessa katastrofvarningar heller om influensor, storm osv
Vi levde trygga på något sätt
Nåja det var tankar ur luften säkert har inte alla upplevt det som jag
På min fönsterbräda blommar


dessa skönheter



 Jag blir sugen på mjukglass :0))

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Godmorgon Astrid!

Så skönt att du mår bättre nu. Och så vackra bilder du tagit. Nu får man verkligen passa på att njuta av blomsterfägringen, för ingen vet när frosten kommer.

Jag håller med dig om att det var lugnare och tryggare förr. Vi låste inte ens dörrarna när vi gick och la oss. Nu skulle man inte våga låsa upp om det skulle komma någon och banka på mitt i natten. Det är en tråkig utveckling.

Ha en fin söndag!
Kram Ingrid

Corina sa...

Va bra att det inte blev värre med förkylningen. Tindra blir nog en riktigt duktig älghund ! Saknar lite att gå som hundförare i jakten faktiskt. Det är spännande att vara hundförare ! Men jag har ingen egen jaktmark och således ingen anledning att skaffa jakt hund. Men om så vore blev det med all säkerhet en gråhund, dessa gillar jag skarpt!!!
Kramis !

Marketta sa...

Jadu Astrid, det ligger mycket i vad du säger. Idag när dom slåss och nån ligger på backen, så fortsätter man ju och sparka istället.

Fina blommor du har.

Kramizzar
Marketta

Inger Maryissa sa...

Ja, frost kan vara mycket vacker, och som jag hört så är det den som gör att alla underbara höstfärger kommer fram i naturen.
Underbara bilder.

Skönt att förkylningen som började försvann.
Och att det går bra med Tindra i skogen nu.

Jo, nog har pengarna ett annat värde idag.
Och jag kommer också ihåg att på 70-talet hade man mycket mera råd med saker och ting
även om man inte tjänade så mycket pengar.
Kommer bl.a. ihåg att jag var ute och fikade och åt ett par gånger om dagen,
gick på bio ibland flera gånger i veckan m.m
Sånt skulle man inte ha råd med idag.
Ja, nog upplevde man det som en tryggare tid.
70-talet är för mig en speciell tid, och önskar ofta jag kunde återvända till.

Kramar

Berit sa...

Hej Astrid!
Ja, frosten är vacker verkligen, men nej inte ännu:-). Ja, ja den kommer när den kommer.

Vad jag kände igen mig i din beskrivning och hur det var förr. Jag är några år äldre än dig, men det var precis så det var, tryggt, man var hemma med barnen och det gick att leva på en lön. Sen att kunna röra sig ute på kvällarna var ju också ett plus. Jag är jättefeg nu vågar inte alls utan blir hämtad av maken isåfall.

Kramar
Berit

Sylvia sa...

Du klarade snart av din förkylning, det var väl jätteskönt.

Visst är det helt andra tider nu.
Förr var jag aldrig rädd att gå hem sent en kväll men idag vågar man ju knappt gå utanför dörren när mörkret faller utan sällskap. Ja, knappt ens då.

Härom dagen gick jag förbi ett kondis och blev så sugen på en gräddbakelse. Den kostade 32 kronor. Det kunde man nästan få en hel tårta för, för inte så länge sedan.

Så vackra bilder du tagit. Visst är det en hibiskusblomma,den vackra röda?
Kram Sylvia

romme sa...

Precis så känner jag det också, när vi var unga fanns inte den brottslighet och andra katastrofer som finns i dag, man kände sig trygg helt enkelt. Vilket jag definitivt inte gör idag, går inte ut efter mörkrets inbrott ensam, tillsammans med Romelus går det bra, jag tror inte någon hade kunnat närma sig mig när han går vid min sida.
Ha en bra helg.
Kram Bodil