onsdag 16 september 2009

Cesium

Jag har lämna in prover på fisk för att se hur mycket cesium fisken innehåller
Vi fiskar ju i nordvästra Jämtland på sommaren och där kom det mycket av nedfallet från Tjernobyl

Så här såg proverna ut i början 
Saxvattnet Öring 1987-03-22  4080  Bq/kg 
Saxvattnet Öring 1987-06-21 2420
Saxvattnet Öring 1987-06-27 3000
Saxvattnet Öring 1988-06-11 1420
Saxvattnet Öring 1989-08-20 520
Saxvattnet Öring 1989-09-11 940

Provet skulle vara klart i morgon bitti. 
*****************************************************************'
Så har Tindra varit efter en björn och tre älgar idag, men husse skrämde åtminstone en älg genom att ringa till en passare. Aja baja husse
Men hon har hållit bra kontakt med husse idag så hon lär sig hela tiden och fungerar allt bättre
******************************************************************
I går kväll blev jag dålig i magen (toabesök) och i måndags kände jag mig småförkyld men ikväll är jag helt ok
Så vad det då än var så verkar det ha gett sig.
Det har varit soligt idag också och igår var det 22 grader vid den här tiden ,nu är det 12.
När dottern föddes -73 så hade det redan snöat , på vår första tur i med barnvagn så kom det snö
Ja nog har höstarna varit varma nu en längre tid .

 

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Det ska bli spännande att se vad du får för svar på de där proverna.

Den sommar tjernobyl small fick vi en riktigt bra höskörd, mer än vi hade avsättning för själva, så då sålde vi massor av hö till jordbruken på norrlandskusten. Det var Lantmännen som ordnade transporterna.

Kul att Tindra är så duktig!
Kram Ingrid

Corsel sa...

Oj testar man fortfarande för becerell ? Det hade jag inte en aning om. Däremot vet jag att stora värden försvinner när man tillagar köttet eller fisken. Kram !

Marketta sa...

Oj, vad mycket det var i början, ja den fisken gick ju inte att äta i början. Skall bli spännande och se vad det visar nu.

Vad kul att det går framåt för Tindra, då kanske hon inte försvinner fler gånger.

Kramizzar
Marketta

Marketta sa...

Vi hade sån tur att försäkringen täckte hela vårt äventyr, inte ens en självrisk har vi behövt betala :-o. Fattar inte själva hur det har gått till, men tydligen så täckte den här extraförsäkringen vi hade till alla självrisker. Rutan gick under räddning. Nycklarna fixade extraförsäkringen, likaså bärgaren.

Fast jag är inte riktigt hundra på det än, försäkringsbolaget kanske kommer på att de lovat för mycket och att det kommer nån räkning snart *S*. Men så har dom sagt åt maken när han har pratat i telefon med dom. Enda vi behövde övertyga dom om att bilen verkligen hade gått i lås och att vi var tvungna och krossa rutan för att få ut hundarna.

Kramizzar
Marketta

Bettan/Lövstugan sa...

Underbara filmer på vovvarna
Uppladdning inför älgjakten

Jisses så många mil ni körde den dagen. Men fina bilder tog du.

Åh, du har tagit och lagt in så härliga foton på djur och natur. Kul att få se där uppifrån, tack!
Vad roligt att du visar månadens bild över samma ställe.

Så skönt att det inte var kärlkramp men se till så doktorn följer upp det där med att ryggen pressar på kärlen, skumt. Nä, blodtrycket var ingen höjdare men det går lättare att fixa.
Var rädd om dig Astrid!

Oj, har du våren i sikte? Det var attan. Ja men då behöver du ju ingen fotvärmare… hihi
Smart du har fixat med zoo- och hundplats. Apropå älg, så var älgen här i förrgår och bröt sönder mitt lilla familjeäppelträd. En del äpplen hade ramlat ner på marken, fast trädet bar inte mycket frukt i år. Jag vet inte vilken sorts äpple det var på den sönderbrutna grenen. Det var länge sedan en älg var här och kalasade. Vårt plommonträd har den beskurit i flera omgångar. Men så är det att bo mitt ute i skogen.

Jag har aldrig ätit svampen musseron och inte skäggriska heller. I går plockade jag jättefina exemplar av röksvamp och fårticka som blev en läcker stuvning. Trattisarna har inte växt upp ännu. Man ser pyttesmå trattkantareller som försöker komma upp. Får kolla om några dagar.

Fy, vad hemskt när hunden kommer bort. Jaa, då far massor av negativa tankar genom huvudet. Det har hänt oss en gång för länge sedan då vi hade en dobermann tik och var borta där hon inte kände till det. Men efter några hemska timmar ringde polisen att någon hade tagit hand om henne. Men först hade de inte vågat öppna dörren och släppa in henne just för att det var dobermann men tyckte hon verkade så snäll och öppnade för henne. Det var mitt i smällkalla vintern så hon var himmelens glad över att få komma in i värmen.

Man kan undra hur det var med alla prover innan Tjernobyl, kanske tur att man inte vet. Ser att proverna gått upp och ner från 87 till 89. Intressant att se hur de är i dag.

Skönt att höra att Tindra hämtat sig och är på full gång igen. Sedan får vi hoppas att du inte är på väg att bli sjuk.

Jag önskar en riktigt härlig färggrann höst och en skön helg!
Stor kram Bettan