torsdag 3 juni 2010

Staplade ved

Vilket härligt solsken det var igår ,idag regnar det

Så jag har´passat på att släng ut lite Blå Korn på blommorna

Men igår åkte vi upp till jaktstugan och fixade lite ved till grillplatsen

Först drog vi ihop en del  träd som blir kvar efter vinterns avverkning , det blir alltid kvar träd som hamnar under snön och inte syns

Vi drog ihop till två släpvagnslast

Detta körde vi sedan ner till kojan och maken sågade det till mindre vedträd och jag lade dessa i släpvagnen

stockb 001

Sedan så drog vi det till “vedboden” för att lasta in och maken klöv en del också

stockb 004 stockb 005

Vedboden var tom och när vi var klar så var den nästan full

 stockb 007 stockb 010

Lite till gjorde vi på slutet

Nu får vi hoppas att vi inte åker på sorkpest för det låg ju lite kvar av det gamla som vi flyttade på

Vi hade med oss gofika och kyckling och gjorde en brasa och kokade kaffe också till lunch

stockb 009

Under tiden så höll Tindra bevakning mot björn, varg, skumma typer ja allt som tänkas kan hota husse och matte

Hon var likson husse och matte väldig trött när kvällen kom

Det är fortfarande höga vattenflöden i Piteälven runt Älvsbyn

Älvsbyn ligger 45 minuter från kusten ungefär

stockb 011 stockb 012 stockb 018

alvsbyn

Här såg jag att midsommarblomster hade blommat och jag tror att dom heter åkersenap

stockb 013 stockb 014 stockb 015

Älvsbyn har ett bra klimat sommartid och ofta hör man i rapporter att dom haft det varmast i landet

Men…..vinter tid så är det ofta kallast

Här hemma så har Tulpanerna nu tagit fart

stockb 019 

Jag kan väl säga att vi var rejält trötta i går kväll. det känns att man inte är ung längre

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Inte att undra på att ni var trötta när kvällen kom både du och maken och Tindra.

Vilka härliga foton från er trakt, det är verkligen roligt att se att naturen snart har kommit ikapp oss här ner i sydligare nejder.

Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram Ingrid

Farfar-Hebbe sa...

Hejsan Astrid..Nu har Pelle meddelat att vägen är farbar till Granliden..är riktigt dålig på ett par ställen men man kommer förbi..så jag åker nog upp nästa vecka..Haé Kram.

Marketta sa...

Oj, vad ni jobbar och sliter. Roligt att se att det har blivit sommar hos er också.

Här har vi strålande solsken, haft det snart hela veckan.

Kramizzar
Marketta

"Bettan" sa...

Men ojojoj... Va ni är duktiga. Hugga ved & släpa på dessa trädstumpar. Det är skam inte illa jobbat inte.
Hoppas att ni ska få en underbar helg. Kram Bettan

Kerstin sa...

Förstår att ni var trötta och vilket lass han stuvat in i boa. Har du Tindra lös där uppe?
Mycket vackra bilder du visar, den gula blomman tror jag inte mig sett förr? Tänk att era tulpaner kommer nu, vilken skillnad. Här blommar nu liljekonvaljen för fullt, skogsdoften är bedövande.
Ja tänk om ringen skulle komma åter, det vore ju ett under -:)

Sylvia sa...

Hejsan Astrid!
Så roligt att se vedtravarna. Ser nästan likadant ut som hos oss på ön. Här måste vi elda både vår och höst och då vill det till att ha ett litet förråd att ta av.
Fina foton från norra Sverige att titta på säger jag som inte varit längre upp än till Dalarna.
Önskar en fin helg och nationaldag!
Kram Sylvia

Berit sa...

Hej Astrid!

Åh vad ni är strävsamma och duktiga, jag blir trött av att bara läsa:-). Härligt att ha fyllt vedförråden för kommande vinter och du är ju som jag, efter Midsommar så vänder det:-).

När du skriver att tulpanerna blommar, ja då förstår man verkligen vilken skillnad det är på våra trakter och era.

Jättefina foton du tagit, jag borde gå fotokurs, jag är så urusel på detta med foto.

Ha en underbar helg uppe i norr!
Kramar
Berit