torsdag 21 januari 2010

LJuset tillbaka














Nu har verkligen ljuset kommit tillbaka och så snabbt det ändras
Julhelgen då var det mörkt vid halvtre tiden och nu tyckte jag mig nästan se solen
Ett annat ljus har också kommit tillbaka
Lampan!!!! som jag städade bort före jul
Jag hade den i köksfönstret en vit , som jag tog bort när jag satte dit adventsstaken
Sedan när jag skulle sätta tillbaka den efter jul så kunde jag inte hitta den
Som jag sökt 
I går kväll hittade jag den
Mitt framför näsan
I hallen?????
Ja det är så här att lampan som jag haft vid hallspegeln gick sönder och under hösten har jag inte haft någon där
Så det var dit jag ställde lampan vi advent sedan har jag blivit så van att ha den där så jag har inte tänkt på det
Blommorna har farit illa denna julen många blad är gula ser jag
Men det kan bero på att runt julen så var det så kallt att vi måste stänga varmluftspumpen och köra direkt el
Direkt el gör ju elementen kokheta och steker nästan blommorna
Men snart ska dom få ny jord att spreta med röttern i
Jag har hittat en gadget som jag har på skrivbordet med radio från hela Sveriges alla hörn plus dom vanliga kanalerna
Gubben är på väg hem från Åsele han jobbar ju halvtid nu
Vet inte vad som hänt med bloggandet ,tycker alla skriver mindre nu
Har FB gripit tag i alla
En kvinna som jag aldrig träffat men haft mycket kontakt med är Heidi och hon har skrivit idag ,läs gärna
Hennes vännina blev nerslagen en kväll när dom var ute på hundpromenad och handväskan tog ungdomarna med sig
Så det har skapaat en otrygg kvinna som nu inte vågar gå ut ensam

9 kommentarer:

Kicki sa...

Visst är det konstigt att man kan ha en sak mitt framför näsan och ändå inte hitta den. Det hände mig i morse när jag förlagt kameran, trots att jag haft den bra ca 10 minuter tidigare, jag letade som en tok, men plötsligt var den bara där alldeles där jag sökt flera gånger. Jag håller med dig om att blommorna inte är så kul just nu, men det är inte värt att börja med dem för tidigt, de brukar bara bli "spjångliga" då.

Gott att höra att ljuset är på väg även uppe hos dig, hör märks en tydlig skillnad mot bara för några veckor sedan.
Kram!

corina sa...

Hos mig far blommorna illa varje vinter eftersom vi eldar med ved.Värmen blir så ojämn då att det är svårt att klara blommorna.Det är av den anledningen jag allt som oftast får köpa nya varje vår istället för att plantera om :)

Bodil sa...

Ja du Astrid, jag har också märkt att färre bloggar, det är FB som har tagit över. Jag är själv med i FB, men är nästan aldrig där, jag är inte så intresserad av att spela olika spel, som de tydligen sysselsätter sig med. Kan absolut inte förstå tjusningen med FB.
Kram Bodil

margit sa...

Hej Astrid! Så då är det intebara mina blommor sdom "tagit stryk"..jag tycker att många har blivit SÅ ful under julen...flera orchideer...har kolat av...
Viktväktarna...har varit och vögt mig, tog ju nya tag förra torsdagen...resultat= -2,2 kg. Jag var MYCKET nöjd! Räknat PrpPointsen endast i huvudet...hållit reda på ett ungefär...
Ja flytta från Köping och ända ditupp...det vra en lång flyttning det.
Hoppas du nu ligger o sover gott. (Jag jobbar)
Kram!!

Berit sa...

Hej Astrid!

Det där med din lampa, jag det kunde varit jag som gjort samma sak:-). Man blir hemmablind tror jag.

Ljuset så härligt att det är på väg tillbaka, det är nog det jag mest saknar vintertid.

Blommorna här gillar inte julgranen och det blev till att köpa lite nya, jag älskar vita orchideer och dom tål inte gran alls.

Ja FB tar nog en del från bloggandet, jag har det också, men är aldrig inne och använder det, kollar bara vad andra har för sig:-)).

Ha en go helg!
Kramar
Berit

Marketta sa...

Jo, det är hur lätt som helst och tappa bort grejer, särskilt dom som man lägger på ett säkert ställe, de brukar hamna på ett så säkert ställe att man aldrig hittar dom :-).

Gå ut ensam på kvällarna gör inte jag ens här i Söderbärke, jag har nog aldrig tyckt om att vara ute när det är mörkt,så jag tycker det är underbart när dagarna blir längre.

Kramizzar
Marketta

Kerstin sa...

Skrev här förut men det hamnade ute i etern. Har små avbrott på mitt mobila internet. Funkade jättebra till för 3 månader sedan -:) Vacker bild, tänk vilket ljus ni har!
Ja det var ju tur att lampan dök upp, jag berättade det för min gubbe i förrgår när han plötsligen hittade brevet vi skulle posta till Iza. Han har letat i 2 dagar efter det, låg i hans arbetsväska så det kom fram när det var arbetsdags igen -:)
Promenader på kvällen här oroar mig inte men i V-ås kändes det lite obehagligt ibland.
Samma här med blommorna, jag hade SÅ många i höstas, nu är det bara ett fåtal kvar. Det som irriterar är att i visningslägenheten där står de så fina nu och har börjat blomma om

Paula sa...

Hej! Det är rolig läsning nu att kika i tidningen hur mycket längre dagarna blir, och uppe hos dej är det ju så förfärligt stora skillnader på kort tid.
Facebook tar inte så lång tid, men det gör farmandet, fast det är ju inget tvång, hihi
Däremot spelar jag inga andra spel, där är jag stenhård. Men så hinner jag fortfarande både läsa och lösa korsord också!
Däremot kan jag känna lite bloggtorka, vet inte vad man ska skriva om, det händer liksom inte så mycket i tillvaron. Kanske är det så för andra också...
På tal om tonåringen i familjen, han har diagnosen ADHD så det har varit upp och ner och ganska besvärligt, men det har faktiskt blivit mycket bättre med åren. Läser just en bok om ämnet, och ibland händer det till o med att det "växer bort"

Kram från pörtet

Viktoria sa...

Ja, jag har gripits av FB men får nog ta tillbaka mitt liv.
För det är mycket trevligare med bloggeri.

Ja, det är förfärligt att det finns ungdomar som slår ner äldre, fy sjutton vilken värld vi lever i.
Folk är som galna efter pengar, idag försökte ett försäkringsbolag lura oss, då går det väl för långt ändå......vet inte om det är lämpligt att nämna vilket bolag det är...kanske skriver om det i min blogg...