tisdag 15 december 2009

Knäck

I går kokade jag knäck och numera tar jag i ett par chokadbitar på slutet för att skona plomberna,knäcken blir inte lika seg








Idag ska jag göra marknadsgodis det påminner väldigt mycket om det man köper på marknader (Nougat)
I morgon bitti ska vi göra julkorv som maken sedan ska röka lite
När jag kokar knäck saknar jag vedspisen som jag växte upp med
Det var så lätt att hitta rätt värmezon på plattan
Något jag saknar är doften av spissvärta som alltid mamma putsade vedspisen med på julafton
När det doftade lutfisk och spissvärta då var det jul
I fjol var jag i Stockholm vid denna tiden , lite saknar jag det
Det var kul att uppleva julen på ett annat sätt
Även om det regnade när vi gick i Gamla Stan så är det en upplevelse i sig
Det skulle jag gärna göra flera gånger
På tal om regn så snöar det idag, det är välkommet
Jag gjorde linssoppa till lunch tänk så snabbt det går och så gott det är
Där kan man prata om snabbmat
Lite linser, vatten, buljongtärning och kryddor(vitlök) mer behövs inte
Men man kan ju lyxa till det så mycket man vill 
Tänk om det är nyttigt dessutom
Nä nu ska jag lägga mig och vila en stund , så Tindra får en lugn stund
Husse har cyklat en mil med henne i dag

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Knäck det måste man ha, jag försöker få den precis så där att den är bara lite seg, men ändå går att få ur formen utan att kladda. Precis som du är jag rädd om plomberna.

Nu ska jag gå och göra i ordning en Jansson till kvällsmaten.

Kram Ingrid

Marketta sa...

Jag har gjort knäck en enda gång, var nåt recept med smulade polkagrisar i. Det blev ganska gått det med.

Kramizzar
Marketta

Paula sa...

Linssoppa är gott, men det kan jag bara laga när maken är borta, det är inget han gillar....
Däremot lagade jag en soppa idag på rökt fläsk och rotsaker och brysselkål, som jag kryddade med nejlika och garam masala o så chili förstås. Den blev kanon!
Skulle inte kunna börja ge godsaker ur samma skål nu längre, men hade jag gjort det från början hade det säkert funkat! På bättringsvägen är hon tjejen, men hon kommer att se lustig ut länge, tills pälsen åter växt ut på ena sidan...
Kramen från ett vintrigt pörte

Bettan/Lövstugan sa...

Nu har vi fått en halvmeter snö och 10 minus. Skönt! Hoppas bara det ligger kvar över julen i alla fall.
Advent, lucia och jul betyder otroligt mycket för mig. Jag minns när jag var barn och när våra pojkar var små. Härliga tider. Allt negativt har man förträngt... hihi
Vad du är duktig! Det där med choklad i knäcken har jag inte hört förut, tack för tipset.
Spissvärta har jag till vedspisen i gamla torpstugan. Det är något visst med den lukten. Precis som lukten när mamma eller pappa fernissade korkmattan till jul. Mamma la ut nyvävda mattor till några jular.

Oj, vad bra. Nu blev jag påmind om linssoppa. Det har vi inte haft på länge nu. Det ska jag göra i dag och kanske den går lättare att äta nu när jag känner mig krasslig.

Jag önskar en jättehärlig helg!
Kram, kram