torsdag 17 december 2009

Julsenap och många kockar

Ja när det gäller korven så blev den torr men god
När två kockar ska göra något så bör man kanske prata först med varandra
Vi har gjort korv en gång förut och då blev den jätte god
Den skulle kokas i 20 minuter när man skulle äta, jag trodde när maken skulle röka att den skulle bara lättrökas
Men han rökte den så att den var färdig , som sagt god men torr
Det borde ha varit mer fett i den.
Idag testade jag att koka en liten bit i två minuter, då blev den bra i mitt tycke
Såg på Ingrids sida om recept på korv och fick idéen därifrån
Så nästa gång ska jag följa det receptet
Ja så har jag kokt senap, den har också sin historia
När jag jobbade på macken så sålde vi grillad korv och min chef kokade senap som gjorde att kunder köpte korv för senapens skull
En kund försökte lirka ur mig receptet som jag en gång fått,han ville till och med betala mig för det
Min chef höll receptet hemligt men så skulle han på semester och gav receptet till mig om jag inte gav ut det till någon
Nu sade min sonhustru en dag,minns du så god senap ni hade på macken
Då kom jag på att jag hade receptet någonstans
Så nu står senapen på kylning
Ska försöka hitta lite glasburkar och ge bort lite senap
Gubben och jag kan ju inte äta upp allt
Julklapparna är köpta
Jag fick tag på den sista igår till sonhustrun som jag varit på jakt efter
Personalen hade tid för det var lugnt på stan och hon plockade fram direkt där jag hade sökt länge
Vi har minus 22 grader idag och det är svinkallt om händerna
Ja jag har frusit extra mycket för luftpumpen går inte så bra när det är så här kallt så då slår direkt elen till
Problemet är att jag varje år glömmer jag att elektrikern monterade en termostat upp och ner så när jag skruvar upp värmen så skruvar jag ner tempen istället
Men nu är jag varm
Har tagit såpa i ugnen för jag måste rengöra den, något som jag drar på
Det finns vissa saker som jag inte gillar att göra  

7 kommentarer:

margit sa...

Hej Astrid! Tack för din jhälsning!!
Jag kanske hittar löständer i morron då...Skorna var "borta" senare i dag...
Lilla bilen..ja det kändes lite konstigt/otäckt med sån lite bil och med detta vinterväder. men det var inte så långt jag körde med den...samtidigt var det lite "häftigt"!!! Snart fags att åa till jobbet igen..
Kramen!!/Margit

Berit sa...

Gokväll Astrid!

Så mycket spännande saker hos dig med korv och senap och allt:-).
Korv har vi aldrig provat på att göra, men kanske blir det också så nån gång, nyfiken som man är:-).
Senapen lät spännande, kan du skicka ett smakprov genom datorn:-)).
Men ujamej så kallt ni har det, vi har -7 idag , men så blåsigt så vi har nog kallare än er däruppe. Härnere blir det så råkallt på något sätt.

Här är jag klar också med det mesta, julgranen klädd idag med lille Williams hjälp och den är verkligen grann med kulor på alla håll och kanter:-)).

Kramar
Berit

Ingrid sa...

Hejsan Astrid!

Senap har jag aldrig gjort själv, men vi köper grov stark gotlandssenap i affären och den är jättegod.

Då får berätta om du gör korv efter något av mina recept, det är många år sedan vi gjorde korv hemma, men då blev det många olika sorter.

Receptet på stekkorv kommer från mitt hem och det tog jag med mig hit till Stenstugu och det blev väldigt populärt.

Ha det så bra och hoppas du lyckas hålla värmen. Här är ju inte så kallt ännu som tur är.

Kram Ingrid

Paula sa...

Va smart att göra så god hemlagad senap att korven går åt som smör i skolsken! Det skulle vi tänkt på när vi hade grillen...
Här blir det ju ingen julmat, på söndag drar vi iväg. Skinka är dock inköpt, knäckemacka med skinka smakar mums även för en julhatare...
En varm julekram skickar jag dig!

Marketta sa...

Jo, det är vissa saker man drar sig för att göra. Som att städa badrummet, har börjat lite smått. Orkar inte göra så mycket nu, men nu har jag bara golvet kvar så är badrummet klart. Men hur skall jag orka dammsuga, det är en annan historia.

Kramizzar
Marketta

margit sa...

Hej Astrid, igen! Ja tänk vilken vinter vi fått! Vackert ute i/på träden! Vi får nu inte gnälla...det blir ju härligt att vi får rn VIT JUL....för det vill vi ju alla ha...
Önskar dig en fin lördg o 4:e Advent!!
Kram!/Margit

Bodil sa...

Hej Astrid!
Mums vad gott det hörs, med hemkokt korv och hemgjord senap, det där senapsreceptet skulle jag inte säga nej till, om det inte fortfarande är en hemlighet.
Önskar er alla en fin fjärde advent.
Kram från Bodil