lördag 5 december 2009

Besök från Boden






























I morgon har vi andra advent och snart så är det jul
Jag har nyss fått dessa bilder från vår sonhustru, dom har haft pepparkaksbak i dag
Då kommer minnen från när våra barn var små och vi bakade pepparkakor.
Det var så roligt att baka med barnen ,men om jag inte minns fel så försvann mycket deg i magen.
När jag själv var barn så har jag inget minne av att jag fick baka med mamma
Mamma gräddade i vedspisen när jag var riktigt liten och det var nog inte alltid så lätt att anpassa värmen
Jag hade en moster som vi brukade hälsa på och hon hade alltid tre fat med kakor
Inte bara till jul utan väldigt ofta var det så.
Hon var väldigt gästvänlig och trugade hela tiden.
Men mamma  hade sagt strängt att jag fick inte ta mer än tre kakor plus en bulle 
Uj så svårt det var att välja ut dom tre godaste och så svårt att motstå frestelsen när hon stod där och sade att jag skulle ta mer
Men hade mamma sagt att jag inte fick så gjorde jag inte det heller
Idag har vi haft besök av ett par från Boden
Vi köpte en valp för några år sedan av dom och har sedan haft kontakt
Det har varit en riktigt trevlig dag
Dom hade sina två hundar med och dom var så goa och keliga , plus bus med vår Tindra
Det har snöat och ju är det verkligen julkänsla här
Men nu ska jag snart se Robinson

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst är det roligt att baka med barnen. Jag hoppas du får tillfälle att göra det tillsammans med lilla Isola.

Jag hade dagbarn ett tag och det var alltid väldigt populärt att baka. En del barn får ju aldrig uppleva det hemma.

Ha en riktigt fin andra advent! Ni har i alla fall snö och julstämning, här är det bara grått och slabbigt.

Kram Ingrid

Köpings-Mailis sa...

Hej Astrid!
Tack för Adventshälsning i Bloggen!
Idag ska vi på Luciakröning i spöregnet.Känns inte alls bra!
Men det är tradition och ingen rår ju på vädret.
Ha en bra Advent kära Astrid!
Kramar från köpings-Mailis

Corina sa...

Härliga bilder !!!!!!

Bettan/Lövstugan sa...

Åh, vilka mysiga bilder. Nu blir jag nostalgisk och tänker på när pojkarna var små och vi bakade pepparkakor. Tyvärr så hände det att man brände någon plåt.
Joo då, jag och mamma bakade när jag var liten. Det luktade så himla gott av kryddorna och saffranet. Nu köper Torsten och jag pepparkakorna, Nyåkers för de har lite starkare kryddsmak och inte så tunna. Vi älskar dem.
Jag önskar att vi fick lite snö i stället för det här slasket.
Ha en finfin måndag!
Stor kram

Agneta sa...

Hejsan, Astrid!
Tack snälla vän för hälsningen i min Gästis :-)Glad blev jag.

Men visst får man minnen fr. barndomen i tider som dessa. Även jag hade en moster som alltid bakade, men som du skriver, inte fick man vara "ohövlig" och äta så mycket man ville när man var på besök. Nu är det andra tider, som tur är.

Så gulligt ditt barnbarn är och så typiskt att gå omkring i bara blöjan. Min dotterson, 3,5 år, var på besök nyligen och då tog han av sig både jeans och strumpor och sprang omkring i bara kalsonger och tröja.
Själv var jag påklädd till max, då det är dragigt och kallt i lägenheten. Men de små springer omkring utan paus och blir ju varma av det.

Numera bakar jag inget alls, men när min dotter var liten så älskade hon att baka just pepparkakor. Klart det är kul med alla olika formar. En jul så ägnade vi en hel dag åt att baka ett pepparkakshus men det var lite väl jobbigt till slut. Hela huset var dekorerat med så mycket godis så man såg ju knappt huset. Men det viktigaste var ju att min dotter hade roligt :-)

Här nere i Göteborg har vi regn och rusk, som vanligt. Men så vackert det är om kvällen när det lyser i alla fönster av adventsstakar och stjärnor och slingor på balkongerna.

Ha det så gott!
Kram, Agneta

Paula sa...

Nämen, du uppdaterar ju riktigt duktigt här! Själv har jag knappt tid längre, hihi
Fast, nu har det strulat med farmen, det är trist, antagligen för många inne samtidigt. Något annat spel ska jag inte börja med, ska se till att hinna både måla och läsa också.
Jag har nog aldrig bakat pepparkakor, "rodnar". Däremot minns jag också när jag var liten och följde mormor till hennes väninnor, alla dessa kakfat! Men jag har ju aldrig varit något kakmonster så jag hade mest svårt att förklara att jag faktiskt inte ville ha fler!
Kramen