söndag 29 november 2009

Första Advent


Ja idag har vi första Advent , det är så fint i alla fönster med glitter och stjärnor
Vi fick riktigt kallt i går kväll så nu har vi frost på marken och idag har det varit sol
Ja nu infinner sig advents stämningen
Tänk skyltsöndagen när jag var liten hur fantastiskt det var ,med massor av leksaker och julprydnader
Vår byaffär var öppen den kvällen och man samlades i det lilla rummet för att titta,
När jag tänker efter så var det ett bord och lite bakom på väggen som fylld med saker
Men jag tyckte att det var gigantiskt mycket
Färden till affären skedde på spark de fyra kilometerna som vi hade dit
Mamma var alltid så glad, och pratade om tomten som skulle komma
Jag satt på sparken och njöt av färden, Det knirkade i snön av kyla, och månen sken
Det kan ha varit dag men i min värld var det kväll.
Det blir ju fort mörkt
Jag vill visa lite av det gåvor jag fått till Advent
Dom är så jättefina

7 kommentarer:

Corina sa...

Fick planera advent innan helgen eftersom jag jobbar (som vanligt).Jisses snart jul ! Börjar känna den där välbekanta stressen krypa på så sakteliga.Hoppas hinna och framförallt orka allt innan julen knackar på.

Kram !

Paula sa...

Tänk om det varit så här varmt när du var liten och ni skulle iväg flera kilometer? Att ni inte kunnat använda sparken? Då är det väl bara att knata på längs vägkanten, fy va trist, som det har bivit med vädret...
Tack för adventshälsningen, ljusen brinner nu även hos oss, mer pyntande blir det inte eftersom vi inte är hemma i jul.
Kramen

Kicki sa...

Vad fint du adventspyntat bloggen!
Så ni har fått snö äntligen. Det är ju konstigt att inte ens så långt upp i landet har kylan och snön kommit tidigare.
Här regnar det och är kolsvart,jag drar mig för att gå ut med hundarna, men snart är det ingen återvändo, för de har inte fått nån promenad idag.
Kram

Agneta sa...

Hejsan, Astrid!
Ett bra tag sedan jag skrev här så det var väl på tiden :-)

Läste ditt inlägg om grisarna i Sylvias blogg och jag instämmer helt!
Har för mig att människan kan få en grisnjure intransplanterad eller hur det nu var, samt att dom är väldigt sällskapliga. Såg på TV att det finns dom som har grisar som husdjur.

Så för min del får det vara med julskinkan i år. Har aldrig varit min favorit men nu är den definitivt ute.
Finns så mycket annat som är gott, men medges skall att det mesta innehåller griskött, som jag är trött på nu.
Usch så ledsen jag blir av den behandling som både djur o små människor uttsätts för. Dom kan inte försvara sig.

Så trevligt att läsa om ditt barndomsminne om hur advent var.
När jag var barn så minns jag alla jularna som vita och det härliga knastrande ljudet under skorna.

Numera är det mest regn här nere i Göteborg, som vanligt.
Men som sagt, det har inte alltid varit så och klimatförändringen märks tydligt.

Nu får du ha det så gott min vän!
Kramen, Agneta

Ingrid sa...

Visst var det trevligt förr med julskyltningen. Min pappa hade ju en järnhandel och vi var med där kvällen före och fick hjälpa till. Inte förrän på sena eftermiddagen togs gråpappret bort från affärernas skyltfönster så att man kunde skåda härligheterna där innanför.

Det är härliga minnen som kommer över en när man läser ditt inlägg.

Kram och tack Astrid!
Ingrid

Kerstin sa...

Vilken fin bild du gjort!
Ja, nog har det skett förändringar allt sedan man var liten. Jag tror inte dessa varma jular kom förren på 70 talet, innan var det vitt och vackert.
Jo, nu minns jag med hur mysigt det var den 1 advent då vi fick åka in till staden på julskyltningen. Vad man imponerades och njöt av allt vackert och säkert sa man väl.... en sån vill jag ha, och en sån och en......

Berit sa...

Hej Astrid!
Tack för hälsningen och jag har också varit dålig på att besöka bloggvänner. Det är så mycket man skall göra när julen närmar sig.
Åh, så härligt det låter med spark, det väcker massor av minnen hos mig också. Det var alltid snö hör också när jag var barn:-)). Nej, det var det ju inte, men nog var det lite mer snö här på vintern då.
Kramar
Berit