söndag 23 maj 2010

Försommar så härligt och Glad Pingst lite väl sent

Ja det är så fint att jag vill inte gå in

Det har varit en aning kyligare nu under två dagar men det håller sig runt 18 och det är inget att klaga över

Lite regn har vi fått nattetid också

Idag flög en flugsnappare in i vardagsrummet , förmodligen ditlockad av fågelfrön från mina burfåglar

När maken och jag gick in för att dricka kaffe så satt den på golvet och flög sedan naturligtvis rakt mot fönstret när vi kom instolpande

Jag lät honom vara en stund och sedan så gick så att den hittade vägen ut

Ikväll ser jag att den är i holken så det gick nog bra men här på bilden så mådde den nog pyton

flugsna 001

I lördags åkte vi upp till maken jaktlags stuga och dammsög jaktkojan och oljade in altan plus lite löv krattning

Därefter grillade vi korv och  åkte sedan runt för att se om vi såg någon älg . På väg hem såg vi en men jag har en ny kamera och lyckades inte så bra med fotot

eld tindra tall

Det var också en massa tallplantor här som väntar på plantering

I trädgården så skjuter allt fart men än så länge så är det bara Scilla och Bergenia som blommar.

Men liljor tävlar nu med tulpanerna om att vara först

scilla bergenia

Även här hemma så har maken oljat in altan och lite annat .

larsg

Kommunens ihop skottade snödriva kämpar en envis kamp men snart få den nog ge sig

driva

Till sist det misslyckade kortet på Helga

helga

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Så härligt det låter Astrid!
Nu är ni väl snart ifatt oss när det gäller vår och försommar.

Vad häftigt med den där flugsnapparen som flög in i rummet, tur att den klarade sig.

Ha en fin fortsättning på vårstöket.
Kram Ingrid

Inger Maryissa sa...

Härligt att ni haft fint väder idag
Vi har också haft det i flera dagar
men idag kom en massa regn och även åska och temperaturen har sjunkit en hel del.
men hoppas solen och värmen kommer tillbaka snart igen.

Så skönt att den lille Flugsnapparen klarade sig efter krocken med fönstret,
och så söt bilden är på den.

Så ljuvlig tid det är nu när alla blommor kommer fram mer och mer.
Detta är en så underbar tid på året
Kram

"Lillagul" sa...

Låter som en härlig helg !
Stackars lilla Flugsnapparen :(
Men du fick en bra bild :)
Igår hade vi fint väder och varmt och gott :)
Idag har det varit soligt , men blåst halv orkan och några + 18 grader har vi absolut inte kommit upp i och kallare ska det visst bli nu i veckan som kommer :(

Kerstin sa...

Jo jag skymtar allt älgen -:) Så du har köpt nya kameran? Vad blev det för sort, samma som Marketta?
Fin bild längst upp, en riktig sommarflicka. Jag fattar inte att hon blivit så stor redan.
Myser av att se Tindra, hon är så fin, du vet ju att jag älskar spetsarna, finns inget vackrare

gun sa...

Hej Astrid,
Även här nere i söder har vi fint sommar väder. Badade i havet i lördags. Var faktiskt skönt. Här blommar det i massor pingstliljorna är nästan över och liljekonvaljerna och syrenerna slår ut när som helst. En härlig tid. Man vill bara vara ute. Tur att det gick så bra att få ut fägeln.
I går när jag och en kompis kom körande på vägen, så fick vi se två alldeles nyfödda rådjurs ungar. Så små och söta stappla på vingliga ben när de reste. sig upp.
Nu är det tid att åka och jobba
Kram gun

Paula sa...

Hej, jag har aldrig installerat någon översättare så jag fattar inte riktigt hur det kan bli så, men huvudsaken var att du kom på det så det inte var jag som såsade ihop det...
Vi har faktiskt bara 11 grader och blåsigt hos oss, men det är nog Paula-väder, för solen skiner och om man promenerar är det en lagom temperatur. Det ska jag snart ta o göra med Blinka medan Loppan hängt med gubben på jobb.
Stackars lilla fågel, jag har också varit med om att dom flugit in och sen kolliderat med fönsterrutan. Minns att vi la ut smulor över hela golvet fram till dörren för att den skulle hitta, men tror inte det hjälpte, dom är ju i chock och inte särskilt hungriga just då!
Hoppas din vecka blir fin/kramen