torsdag 4 februari 2010

Jokkmokks marknad

Idag har vi varit till Jokkmokks marknad maken och jag och där datade vi makens bror
Vi startade redan klockan sju i morse














Väglaget var bra och det gick snabbt tyckte jag att komma fram















Här passerar vi Polarcirkelns fiskekamp och då är vi strax framme















Det var en så otroligt vacker is staty av en ren och en same i rondellen in till samhället
Men tyvärr så blev bilden dålig
Vi satt en stund och väntade vid OK och då dök makens bror upp så vi körde då och parkerade
Jag var hungrig så vi stannade vid första mat stället inne på marknadsplatsen och köpte souvasrullar
Medans vi väntade fick vi gå in i en kåta och värma oss för det var riktigt kallt



























Ja Tindra var ju också med och hon blev alldeles vild av alla dofter , så jag fick säga hennes namn rätt så många gånger och då satte hon sig på rumpan och lugnade ner sig
Men det var också många som vill klappa henne
I stånden är det väldigt mycket vackra hantverk av samer men det var så kallt att det gjorde ont i händerna att fota så det blev inte så många foton


















Mycket uppstoppade djur också



















Den här björnen fick en rejäl utskällning av Tindra , på slutet var hon väldigt trött i huvudet av allt folk och skinn som hängde överallt  plus dofter














Vild Hasse var naturligvis här också men väldigt tyst i år men nu frös jag rejält om tårna så att dom började nästa bara vilja dra ihop sig så jag började gå mer målvmedvetet mot bilen och det gjorde nog alla















Snart hemma igen
Lite kaffe så kanske jag vaknar, för man blir väldigt trött av kyla när man sedan kommer in i värmen
Eller det blir kanske sängen en stund

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken spännande marknadsutflykt. Det är ju riktigt exotiskt med en sån här genuin marknad. Att Tindra blev lite upphetsad av alla djur och skinn är ju inte konstigt.

Nu sover du nog gott efter en intensiv dag.

Kram Ingrid (som också ska gå till kojs nu)

Kerstin sa...

Vilken annorlunda marknad. Uppstoppade Björnar och Rävar! Här nere är det mest tingel tangel på marknaderna. Förstår att Tindra skällde på Björnen, en sån beste ska man varna matte och husse för ju. Ja även här nere har vi fått mycket snö, ligger väl på 60 cm nu tror jag, men jag antar att ni har det dubbla? Rozz är galen, han har snö upp på övre ryggslutet men rymmer ändå, fort går det inte men frammåt kommer han ändå snabbare än jag. Bara att vänta så han kommer tillbaka den galna hunden.
Du skulle vara ledig nu, är det STHM som gäller eller stugan?

Bettan sa...

Wow.. Vilken hälig dag ni ser ut till att ha haft. Klart att det kallt som f-n. Men fina bilder lyckades du i alla fall att ta så vi andra fick ta del av dem. kramar till dig & alla de dina.

/Bettan

Paula sa...

Jag nog är jag avis alltid, Jokkmokks marknad låter ju så exotiskt, men den bistra kylan förtar ju en del...
Ibland behöver jyckarna vara med o bli lite trötta i huvet också, våra brukar efter en sån tripp ta en riktig vilodag här hemma, ligger bara o vilar mellan rastningarna. Idag har vi strålande sol, så vi ska testa att gå ut på isen. Åsnan ja, den fick jag nog i ett ägg! Fast han är ju så ensammen men nuförtiden får jag bara kycklingar från äggen...
Ha en skön söndag/Kramen

gun sa...

Hej Astrid,
Jokkmokkks marknad låter spännande. Exotiskt för oss här nere. Brukar gå in och läsa på din sida.
Hälsningar
gun ( t-bertil då vet du vem jag är).

Marketta sa...

Oj, det måste ha varit mycket spännande och titta på där. Synd att det var så kallt då. Vi brukar ibland gå på marknad med hundarna, fast då blir det mest små marknader. Det räcker mer än väl till dom.

Kramizzar
Marketta

Kicki sa...

Mysigt verkade det på marknaden, men tråkigt att det var så kallt. Jag misstänker att Tindra sov ovaggad när ni kom hem igen.

margit sa...

Så trevligt att få vara på marknad...mitt i vintern!!
Kram!

Paula sa...

Hej! Är du o hälsar på dottern tro? Det var ett tag sen du skrev...hoppas allt är bra med dig, och att ljuset och vårkänslorna börjar vakna
Kram från pörtet

Kicki sa...

Nu var det länge sen man fick nåt livstecken från norr. Hoppas att allt är som det ska.
Kram/Kicki