torsdag 28 januari 2010

Snö och åter snö

Jag såg på tv att vi hade klass 2 varning , så jag förberedde mig på det värsta
Men som norrlänning så blir man lite förvånad , jag tycker det är som vanligt jag
Gubben är borta denna vecka så det är jag som skottar och i morse var det kallare ute och då blir snön så mycket lättare
I går kväll så skottade jag dessutom bort det som var på gatan så jag slapp få in det när plogbilen kom, så den kanten var inte så stor
Gång och cykelvägar plogades aldrig igår och det är konstigt för dessa brukar dom ta först
Så det blev en kort kisstur med Tindra i morse, vem vill gå i snö upp till knäna
Däremot runt kyrkan var det plogat där är det alltid så fint ,även på vår kyrkogård under sommaren
Dom börjar klockan sju på morgone och donar , där kan man tala om yrkesstolthet eller kall
Varför vet jag det?
Jo jag bor 300 m från kyrkogården ungefär och kyrkan är ännu närmare
Hundpromenaden/motionsspåret  går förbi där
Så har jag fått ett diplom från PSP Morro, vi får det när vi fullgjort alla veckor och gjort veckotemat
















I Winnie Animation har jag klart nybörjar delen och fått ett diplom och har nu börjat delen advanced
















Här lite egen lek med bilder















Jag hittade också ett foto från i somras när vi just skulle gå hem från fjället
Enhelt underbar tur med lilla Isola första fjälltur













Det var regn i luften här så man ser inte så långt
Tänk även denna sommar behövde vi inget myggstift , så har det varit i snart tio år
Mina första fjällturer då minns jag att det var en vägg av myggor när man öppnade bildörren för att förbereda promenaden
Min allra första fjälltur då gick vi en hel dag och halva natten maken och jag
vi gick till mitt knä låste sig 
Vi var bland annat upp på en topp som heter Bastunäsklompen














När man väl kommit över trädgränsen är det ju lätt att gå














På natten skulle vi sova ute i det fria och jag var så trött att jag somnade direkt
Men maken hade vaknt av att jag frös så jag skakade så han väckte mig och vi fortsatte vår vandring till vårt basläger
Men vi hittade inte vår ryggsäck där i mörkret så maken vandrade upp sedan på morgonen och  hittade den direkt
Nä nu måste jag göra lite nytta här hemma

7 kommentarer:

Sylvia sa...

Hej igen, Astrid!
Jo,jag har Windows Live Mail...
och Windows Vista!
Kram Sylvia

Corina sa...

Det var en del snö här när vi steg upp. Kunde inte fara på affären förrän i eftermiddags då grannen äntligen masade sig ut och plogade vägen ut.Vete katten varför han gör såhär egentligen, att inte ploga redan på morgonen.....han är vaken det vet jag. Ogin är han det vet jag men varför vänta nästan hela dagen på att ploga en väg som flera stycken är i behov av ? Obegripligt.....

Marketta sa...

Grattis till diplomen!

Dom här klass 2 och klass 1 varingarna, har det funnits såna förr i tiden. För det är första gången jag hör dom i år. Det är väl bara väntat att är det vinter så kommer det snö. Fast dagens samhälle är ju så, kommer det en dm då är det katastrof.

Kramizzar
Marketta

Agneta sa...

Hej, Astrid!

Grattis till alla fina diplom och kort du fått. Så duktig du är som håller på med kurser i grafik.
Men jag säger som många andra. Har man Vista så vete katten om filformatet går att öppna, men det borde ju gå...
Ack ja, tekniken inom datorvärlden är lite komplicerad ibland. Och det är stört omöjligt att hänga med på allt nytt som kommer.

Du tar väldigt fina foton och det är så trevligt att se den underbart vackra naturen uppe i norr.
Här nere i Göteborg har vi full vinter, som det ska vara denna tiden på året, tycker jag. Men attans så halt det är och många benbrott och överbelastade ortopedavdelningar på sjukhusen, sa dom på radion i dag att vi har. Så lite försiktig må man vara.

Har läst ditt recept på naturligt penicillin :-) Låter som det smakar starkt, men bra. Tack för det.

Ha det så gott!
Kram, Agneta

Bettan/Lövstugan sa...

Trevlig Helg, Astrid!
Grattis! till diplomen eller vad man kallar dem.
Tack för dina goa rader i min blogg.
Underbar kisse som din syster har. Oj, såå klok.
Vad det är roligt att läsa om dina minnen. Jag blir då påmind om mina. Så det har förändrats här i välden, om du förstår vad jag menar... hihi.
Visst kommer jag ihåg myggen, de Hälsingska då. Usch jag kan ännu känna betten och klådan. Här i Lövstugan har vi klarat oss bra från dessa elakingarna i många år nu.
Varma kramar

"Lillagul" sa...

Hejsan !
Här snöar det idag igen = TRIST!!!
Igår var det strålande sol och snön gnistrade så vackert :)
Grattis till diplomen för avslutade kurser !
Ha en trevlig helg !
Kramiz Camilla

Paula sa...

Men Astrid, var har ni gjort av myggen? Antagligen blåst ner dom hit till Dalarna, för här härjar dom ganska svårt på sommaren...men faktiskt så bryr jag mig inte så mycket, slapp man bara fästingarna så skulle t-om jag nästan gilla sommaren! Vi har 18 kalla grader och jag sitter insvept i fleece...feg som jag är låter jag maken ta hundarna, men nästa kissrunda ska jag nog med...
Ha en skön fortsättning på helgen/Kramen