torsdag 10 september 2009

Tindra borta/ uppdaterat

I går kväll ringde maken sent på kvällen att Tindra varit borta sedan klockan ett på dagen och är nu utanför pejlområde.
Han hade hört henne skälla när hon for iväg.Hon har varit efter älg varje dag
Vid tio tiden i går kväll bestämde maken och de andra att försöka köra runt jaktområdet och pejla det betyder att dom måste in i nästa landskap.Det är en stor myr mellan
Jag ringde sent och då hade dom inte fått någon kontakt så jag gick och lade mig
Men sova......nä det gick inte så klart
Jag satt mig och gjorde en utmaning till LBD , en grafikgrupp jag är med i
Jag skulle ha varit på sjukgymnastik denna morgon men känner att det får vara
Maken ringde nu halv sju på morgonen och skulle köra samma väg som i natt och försöka hitta henne
Klockan åtta så får han kontakt via sin pejl .........
Det är en gammal typ av pejl och just nu så känns det som att det värt att satsa på en som man kan se exakt på en karta var hunden är
Att en jakthund är borta är vanligt men med tanke på att det finns rovdjur så är det många tankar som far genom huvudet
Inte blev det bättre när jag läste att en hund blivit dödad av en varg just i Jämtland i augusti.
Enligt maken så är det ingen varg i området
Björn brukar hundar hålla sig undan  
**************************'
Just nu halv elva så ringde maken  han hade pejlat henne där hon låg på en holme ute på en myr.
Hon hade tydligen sprungit tills hon tröttnat och lagt sig för att sova
Så nu har hon fått mat och vatten så hon ska orka gå tillbaka med husse.
Jag säger bara tack Gode Gud
Jag har klippt gräsmattan i ren frustration och nu ska jag i glädje ta spaden och fortsätta i trädgården

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Hejsan Astrid!

Jag förstår mer än väl att du haft en sömnlös natt, men nu känns det väl lite lugnare när maken fått kontakt med henne via pejlen. Jag håller tummarna för att du snart får hem Tindra igen.

Kram Ingrid

Bodil sa...

prechnÅh vad glad jag blev över att hon är hittad.
Snart har du henne hemma och kan krama om henne.
Kram från Bodil

Paula sa...

Nämen fy, det är inte roligt när jycken är borta! Loppan var och är mycket rymningsbenägen, det var många nätter jag låg o funderade på vad som hänt henne, var rädd att hon fastnat med halsbandet i något o inte kom loss, att hon gjort illa tassen o inte kunde gå hem, att hon stött på rovdjur, ja, tankarna är många!
Tänk dock va mycket du fick uträttat i ren frustration
Kramen

Corsel sa...

Oj Astrid, jag förstår din vånda ! Sicken tur att inget hänt henne i alla fall !
Vad får man inte utstå tillsammans med en jakthund. När dom kommer hem får du pussa lite extra på Tindratjejen :) Kramis !

Berit sa...

Hej Astrid!

Åh, så skönt att det gick bra för Tindra, förstår din oro verkligen. Dom blir ju så kära våra husdjur, familjemedlem så är det bara.Nu får hon väl lite extra gott av matte kanske när hon kommer hem.

Ha en härlig helg och jag hoppas att du har lika härligt brittsommarväder som vi har idag.

Har också gjort utmaningen i LDB, vet i katten om jag lyckades nåt vidare:-).

Kramar
Berit

Ingrid sa...

Vilken tur att hon kommit tillrätta. Jag var tvungen att titta in och kolla och blev så glad när jag såg uppdateringen.

Kram Ingrid

Inger Maryissa sa...

Så skönt att vovven Tindra hittades igen.
Kan tänka mig du var orolig, och speciellt när det finns rovdjur i skogarna.
Vad bra att maken kunde pejla henne.
Ha en bra fortsatt kväll.
Kram

Viktoria sa...

Vilken mardröm.
Svettig bara jag läser.
Tack och lov att hon är okey.
Skickar dig en styrkekram!

Kicki sa...

Fy så nervöst att inte veta var hunden finns och vad som har hänt.
Men Tindra är uppenbarligen en klok och sansad hund, som la sig att sova när krafterna tröt.
Härligt att få hem henne igen.
Så synd det är om dig som inga kantareller har att plocka, här har jag aldrig varit med om maken till mängd tidigare.
Kram

Marketta sa...

Oj, jösses. Såg inne hos Viktoria där på sidan där hon har länkarna att du uppdaterat din blogg och rubriken var Tindar är borta. Då kände jag liten panik. Sen kommer jag in hit och ser en massa snygga bilder på blommor innan jag hittar det.

Skööönt att hon är tillbaka. Jag hatar när hundar försvinner fast det inte är mina. Får så svårt att sova på nätterna, ligger bara och tänker på vart den stackars hunden är.

Kramizzar
Marketta