onsdag 26 augusti 2009

Piteå -Svenstavik tur och retur

Ja det blev en tur och retur resa till Svenstavik .Maken skulle på ett jobb dit och frågade om jag ville följa med
Så i söndags åkte vi förbi dottern och hämtade hennes hund och fortsatte sedan till Västra Ormsjö
Måndag klippte jag häcken där och donade på
Jag har min syster där också så jag fick besök av henne
Tisdag åkte vi ner till Svenstavik som ligger i Jämtland en resa den dagen på 52 mil
Jämtland är otrolig vackert men i bil är det inte lätt att fota, antingen så hamnade ett träd i vägen när kameran äntligen knäppte eller någon soptunna
Jämtland är otroligt kuperat och varje by ligger på någon höjd i stort sett, vilket jag lyckats missa på mina foton
Så när man uppe på en höjd så ser man nästa by på någon höjd , däremellan så går vägen ner i en dal  
Det är också mycket vatten
Alla bilder blir större om du klickar på dom 
Här kan man se en by i fjärran.
 
  
  
Här var det så vackert men så lyckades jag få bilden precis när jag passerade en soptunna 

  
Det är mycket sjöar längs vägen

  
Jag såg två hus med kyrkspiror?

  
  
  
Här passerar vi Ströms Vattudal där Beppe Volgers bodde 
Idag onsdag så har vi kört hem till Piteå, en resa på 40 mil, så vi har åkt 132 mil (gubben längre för han jobbade måndag också) sedan vi startade i söndags.
I Svenstavik så firade man Älghälja detta veckoslut med marknad och festligheter
På hemvägen idag så passerade vi en massa fina renar , en var vit med en jättevacker krona
Den här årstiden är dom jättevackra
Jag körde denna sträcka så det blev inga foton och maken satt i telefonmöte

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var ingen dålig resa, 132 mil! Det är annat än när vi här på ön ska ta oss någonstans. Ska man köra 7-8 mil måste man nästa ha matpaus halvvägs.

Fina bilder bjuder du också på, det är väl inget fel på en jämtländsk soptunna.

Soptunnor har vi gott om här längs vägarna också, sedan Ragnsells bestämt att alla ska ha 1 eller ev 2soptunnor stående ute vid vägen, det ser hemskt ut.

Ha det gott Astrid!
Kram Ingrid

Sylvia sa...

Vilken fin resa ni varit på men attans så många mil. Det blev väl en och annan fikapaus i allafall.
Många vackra bilder blev det också.

ja,dessa soptunnor längs vägarna ser verkligen tråkigt ut men det är väl bekvämt för dom som sköter om sophämtningen förståss :-)
ha det så gott!
Kram Sylvia